Panik atak nedir?

Panik atak beklenmedik bir zamanda ortaya çıkan korku veya panik nöbeti olmakla birlikte bireyin yaşam kalitesini oldukça düşürmektedir.  Panik nöbetleri düzensiz bir şekilde ve herhangi bir neden olmadan ortaya çıkar, kişi kendini gergin hisseder ve yoğun kaygı yaşar. Ansızın ortaya çıkan bu belirtiler düzenli olarak ortaya çıkar, kişi panik ve stres gibi duyguları çok yoğun yaşamaya başlar. Panik atak sırasında rahatsızlığın belirtilerinden kaynaklı kişi, kendisini ölecekmiş, zarar görecekmiş veya yoğun bunaltı ile karşılaşabilir. Bu belirtiler zamanla kişide beklenti anksiyetesi diye bir durum ortaya çıkartır. Beklenti anksiyetesi tanımını açıklamak gerekirse, semptomların tekrar ortaya çıkacağı yönünde korkuya kapılmadır denilebilir. Panik bozuklukta kişide bu belirtiler çok yoğun yaşanmakla birlikte, bir zarar göreceği ya da yoğun bir sıkıntıya kapılır. Bazen bu yoğun sıkıntı dönemi panik atak krizinin kendisinden daha yoğundur. Panik atak sırasında gerçekleşen semptomlar arasında ölüm korkusu ya da zarar görme veya kötü bir şey olacak gibi yoğun bunaltı hisleri ortaya çıkar bu belirtilerin genel olarak somatik yani bedensel bir bulgusu yoktur. Bireyin günlük hayatını önemli bir ölçüde etkiler panik bozukluğun belirtileri arasında boğazda sıkılma hissi, ellerde uyuşma, ölüm korkusu, karın ağrısı, çarpıntı, terleme, ürperme gibi semptomlar sıralanabilir. Daha önce de bahsedildiği üzere bu belirtilerde bedensel yani somatik bir bulgu olmamasına rağmen, kişi bu belirtileri gerçekten hissediyormuş gibi yaşar. Bazı durumlarda kişi, bu durumların toplum içerisinde fark edileceğinden korktuğu için topluluğa girmekten korkar. Panik bozukluğun üstesinden gelebilmek için, bilişsel davranışçı terapi yöntemi, gevşeme egzersizleri sağaltım yönünde önemli bir rol oynar. Bu yöntemler bireyin yaşam kalitesini yükseltmekle birlikte, panik atak nöbetleri ile başa çıkabilmeyi sağlar. Psikoterapinin panik bozukluk sağaltımında öneminin yüksek olduğu bilinmektedir. Etkin bir psikoterapi yönteminin danışan eksenli seçilmesi, bireye fayda sağlayacak yöntemi danışan ve uzman birlikte belirlenir. Panik atak nöbetleri eğer yaşam kalitenizi önemli ölçüde etkiler durumda geldiğinde bir ruh sağlığı uzmanı ile bu durumu üstesinden gelinebilir hale getirmek mümkün olmakla birlikte, yaşam kalitesini arttırmaya fayda sağlayacaktır.