ONKOLOJİK PSİKOLOJİ

Günümüzde kanserin oldukça yaygın bir psikosomatik rahatsızlık olduğu herkes tarafından bilinmektedir. Birçok hastalıkta olduğu gibi kanser hastalığında da ruh sağlığımızın önemi büyüktür. Birçok bedensel rahatsızlığımız zihinsel ve duygusal süreçlerimizle yakından ilişkilidir. Sağlığımız yerindeyken kanser hastalığı ya da bir gün kansere yakalanacağımız hiç aklımıza gelmez ancak bir gün başımıza geldiğin de de öfke, inkâr, suçluluk duygusu veya cezalandırılıyormuş hissi gibi olumsuz duygularla baş etmek zorunda kalabiliriz. Kanser hastalarında psikolojik yardım oldukça önemli olmakla beraber, sadece hastanın değil hasta yakınlarının da tedavinin bir parçası olması da bir o kadar önem taşımaktadır. Psikolojik desteğin kanser tedavisindeki başarıyı arttırdığı unutulmamalıdır. Kanserli hastaların ruhsal durumları ile çalışan psikoterapistler, hastaya uygun bir terapi programı belirledikten sonra hastanın takibini sağlar, ayrıca tedaviye uyumunu arttırmakla beraber, yakınlarının da hastalık sürecini daha kolay atlatmasını sağlar. Hasta ve ailesinin ruhsal sorunları ile başa çıkabilmesi ile beraberinde gelen pozitif bir bakış açısı ile tedavinin başarı yüzdesi artar, yaşam kaliteleri ve tedaviye uyumları giderek artar. Kanser hastalığı birden bire ortaya çıktığında, hasta ve hasta yakınları bazı ruhsal sorunlarla karşılaşabilir, psikoterapi desteği ile bu durumun daha kolay üstesinden gelmeleri mümkün olabilir. Hastalık sürecine uyum sağlayabilmek de bir diğer önemli konulardan bir tanesidir. Hasta ve hasta yakınları böyle bir dönem içerisinde sosyal ve ruhsal yönden bazı aksaklıklarla karşılaşırlar, bedensel rahatsızlıkların yanı sıra karşılaşılan ekonomik sorunlar, sorumlulukların paylaşımı gibi konularda bazı aksaklıklar yaşanabilir, bu durumda hasta ve hasta yakınlarının tedaviye uyum sürecini artırmakla ilgili olup, destek tedavilerle beslenmesi gereken bir süreçtir. Buna ek olarak hastanın yaşadığı, depresyon, huzursuzluk, halsizlik, bulantı, bedensel ağrılar gibi bedensel ve ruhsal rahatsızlıklarla savaşan hastanın hem aile hem de uzman bir destek alması sosyal hayata daha kolay adapte olmasını sağlayacaktır. Kanser hastalığı ile baş etmek bireysel bir sorun olmaktan çok kişinin ailesi, çevresi ve iş yaşamını da etkileyen bir durumdur. Sadece tek bir kanaldan yönetilecek tedavi olumlu sonuçlar vermemekle birlikte bireyin motivasyonunu olumsuz yönde etkilenmesine sebep olabilir.

Prev Post