ANOREKSİYA NERVOZA(SİNİRSEL YİYESİZLİK)

Aneroksiya nevroza hastalılarında yeme davranışından belirgin değişiklikler gözlemlenmektedir.  Yeme tutumlarında değişme olan hastalar, hastalığın başlangıcında normal ya da hafif kiloludurlar. İlk başlarda yemek yemekten kaçınma davranışını sıkı diyetler takip ederken daha sonraları hasta yemek yemeyi tamamen reddedebilir.  Yemek yemekten kaçınma davranışına ek olarak hasta yemeklere aşırı ilgi de duyabilir hatta bazı zamanlarda yiyecek biriktirir. Yeme davranışına yönelik olumsuz tutumlar şu şekilde sergilenmeye devam eder; başkası için yemek hazırlama, şeker satın almak ,  satın alınan yiyecekleri evin farklı yerlerinde saklamak, yemekleri çok küçük parçalara bölerek yemek gibi değişimler gözlemlenebilir.  Hasta karbonhidrat içeren gıdaları tamamen kesebilir çok sıkı diyetlere yönelir.  Kendisi için yemek hazırlamayan kişi başkaları için yemek hazırlayabilir, topluluk önünde yemek yemeyi reddedebilir.  Ayrıca yemek yeme süresi de çok uzun bir zamana yayılabilir.

Hastalığın ortaya çıkışı genel olarak ergenlik dönemidir, kadınlarda daha sık rastlanır. Ben belirgin ortaya çıkışı 10-20 yaşları arasıdır, 30 yaşını aşmış hastalarda daha dikkatli olunmalıdır. Anoreksik bireyler genel olarak mükemmeliyetçi bireyler olarak bilinmektedir, okul başarısı yüksek ve başarılı kişilerdir. Hastalığın ilk başlangıcında kişi normal kiloda veya normalin üstü kilodadır ancak hastalık ilerledikçe kiloda belirgin bir düşüş gözlemlenir.  Kilo ile birlikte yeme davranışında belirgin değişiklikler gözlemlenir.  Kadınlarda en önemli tanı ölçütlerinden biri de adetin kesilmesi yani amonereye rastlanılmasıdır. Danışan daha önce düzenli olarak regli olurken daha sonrası aybaşı ardışık üç dönem boyunca görülmez. Aybaşı kesilmesi bazı hastalarda normal kilolarda görülebilirken bazı hastalarda kilo verirken görülür. Yağ oranı düşük kadınlar da da aybaşı kesilmesi birey normal kiloda görünse dahi olabilir. Kiloso normale dönse bile hastaların adet döngüsü düzelmeyebilir.  Adet döngüsü sadece aneroksiya nevroza hastalarında değil diğer yeme bozukluklarında da gözükebilir. Hastalık ergenlik döneminde başladıysa bedende ve cinsel yapıda gelişim geriliğinin ortaya çıkmasına sebep olabilir.  Olması gereken kilodan kişi en az %15 düşük kiloda olmaktadır. Ancak hastalığın başladığının en belirgin özelliği zayıflamaya rağmen kendisini hala kilolu hissetmesidir.  Hasta beden algısı ile ilgili gerçeği değerlendirme yetisini kaybetmeye başlar.