CİNSEL TERAPİ NEDİR?

İnsan biyopsikososyal bir varlık olmakla birlikte cinselliği de eşzamanlı olarak bu yapıdan etkilenmektedir. Her toplumda ve bireyde cinsellikle ilgili yerleşmiş düşünceler ve inançlar vardır. Cinsel sorunların ortaya çıkışı aslında bu noktada başlamaktadır, kişinin hem ikili ilişkilerinde kurduğu roller ve atıflar ayrıca cinselliğe karşı edindiği tüm bilgi ,cinselliğe karşı bakış açısı önem taşımaktadır.

Cinsel terapilerde hem bireysel hem de kişinin partneri ile oluşturulan yapılandırılmış bir tedavi ile kişinin sorununun sebebi araştırılmaya başlar. Bazı durumlarda ilaç tedavisine ihtiyaç duyulurken bazen psikolojik destek gerekebilir. Cinsel terapide önemli olan en önemli etkenlerden biri terapistin tarafsız ve mesleki yeterliliğe sahip olmasıdır, cinsel terapi sadece alanında eğitim almış psikiyatrist ve klinik psikologlar tarafından uygulanmaktadır.

Cinsel sorunun temelinde bir tıbbi sorun yatabileceği gibi somatik bir sebep olmaksızın psikolojik de olabilir. Ayrıca uygulanan cinsel terapi bilimsel verilere dayanmak zorundadır. Cinsel terapi aslında özel bir öğrenme biçimini kapsar danışan terapist eşliğinde cinselliğe karşı atfettiği yanlış tutumları gözden geçirirken aynı zamanda belli bir davranışı öğrenmeye başlar. Cinsel terapinin bir diğer önemli kısmı ise danışanın mahremiyetidir.

Cinsel terapideki asıl amaç kişinin cinsel kimliği ile bedeninin ilişkisini keşfetmesini sağlamaktır. Cinsel terapi seansları 2-4 ay sürebilirken bazen 2 yıla kadar uzayabilen vakalarla da karşılaşılmaktadır. Kısa müdahale ile tedavi olabilecek vakalar olabildiği gibi uzun dönemde başarı sağlayacak vakalar da olması mümkündür. Cinsel terapinin tedavi ettiği cinsel işlev bozuklukları; vajinismus, erken boşalma, sertleşme bozukluğu, disparoni (kadında ağrılı cinsel ilişki) kadın ve erkekte cinsel istek bozukluğu, kadında uyarılma bozukluğu, kadın ve erkekte orgazm bozukluğudur.

Bazı cinsel sorunlar bilgisizlikten de kaynaklanabileceği için bu tarz vakalar birkaç bilgilendirme seansından sonra düzelebilir. Cinsel terapide dikkat eilecek bir diğer konu ise, Uygulanacak tedavinin seçiminden cinsel terapist sorumlu olmakla birlikte hastayı olası tüm tedavi çeşit ve olanakları konusunda aydınlatmalı ve onun da fikrini almalıdır. Tedaviden önce söz konusu cinsel sorunun yapısı, uygulayacağı tedavinin özellikleri ve kuralları, bu sorun için uygulayacağı tedavinin etkinliği konusunda hastaya bilgi vermelidir.

Deneyim ve eğitiminden bağımsız olarak, tedavi sürecinde karşılaşacağı bazı sorunları göremeyebileceğini, bu nedenle uygun bir danışmanı olması gerektiğini bilmelidir.